Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
OK, pokračujeme v mém oblíbeném seriálu „kapely, které chutnají jako tenkrát“. Jak říkával starý dobrý true detektiv Rust Cohle: „Čas je plochý kruh.“ Nemusíte jezdit na Nový Zéland, konkrétně do Wellingtonu, abyste si ověřili, že to je pravda. Stačí si na dálku poslechnout zástupce místní metalové komunity jako brutální drtiče lebek NUMBSKULL, kteří uctívají staré NAPALM DEATH (a demíčka vydávají na kazetách), pra-blackem páchnoucí rubače BLOOD KNIGHT, kteří předstírají, že garážové časy VENOM nikdy neskončily, nebo o poznání optimističtější melodiky RAZORWYRE, jimž zachutnal NWOBHM toho nejklasičtějšího střihu – takže džínové kraťasy zařízlé a jazyky vyplazené.
Zkrátka, jestli vás sere, že osmdesátá léta jsou v trapu podobně jako vaše mládí, emigrujte do Wellingtonu. Nepochybně tam narazíte na lehce obskurní trio, vystupující pod zakaleným logem STÄLKER. Daif, Nick a Chris působili ve všech kapelách, které jsem jmenoval v prvním odstavci. Kluci zjevně rádi žijí v minulosti, což potvrdí i jejich šatník plný černé kůže, nátělníků a pyramid. Starou dobrou metalurgii studují na debutu „Shadow of the Sword“ s gustem antropologů. STÄLKER se od ostatních projektů svých členů neliší v tom, že jako nekromant tahá z hrobu kosti lehce ohnilých a evolučně změněných žánrů. Liší se pouze v tom, že místo grindu, blacku nebo hevíku křísí démona pralesního metalu, který ještě nevěděl, jestli bude spíš heavy, thrash nebo speed.
Ano, toho metalu, který se neopíral o sbory, nejmelodičtější kytarové vyhrávky a cukrující fantasy hymny. Primitivní rubající riffy, bublavá basa, bicí uhánějící s větrem o závod, zpěv připomínající spíš štěkot vzteklého psa… Taková ta hutná matérie, kterou když dostal do ruky Dave Lombardo a spol., vyrobili z ní thrash metal. A když ji dostali do ruky nejmenovaní Hamburčané… Takhle, pokud máte rádi trylky a šlehačkové refrény, které posléze zavedla německá škola, odejdete odsud ošklivě zpráskaní, i když o STÄLKER klidně můžete bez uzardění tvrdit, že hrají speed. Ale takový ten speed, který ještě nevěděl, co z něj časem bude za teplárnu. „Shadow of the Sword“ sice disponuje pár hovězími falzety (no, spíš neartiulovaným ječením), ale místo propracovaného intonování vyznává jen plivání řácky primitivních názvů tracků. Pokud si je doma zadeklamujete tak, jako byste si chtěli odfusnout při každé slabice, máte dobrou představu, jak to STÄLKER válí. Narýsujte imaginární linii, která spojí rané ACCEPT, ANTHRAX, METALLICU i SLAYER, dostanete hrubou představu, kam v metalové konstelaci patří tohle trio. Je to málo? Řeknu to takhle: ano, asi je. Ale když si už týden poštěkáváte naprosto toxický refrén „Demon Dawn“, je to vlastně až moc.
Tohle trio prostě ovládlo pravěkou magii metalu a uhnětlo desítku hliněných bůžků naprosto insitních tvarů, které nicméně jen těžko dostáváte z hlavy. „Shadow of the Sword“ pádí jako splašený černý oř od první chvíle, zpomalí nanejvýš ve chvíli, kdy si Daifova kytara tře kopyta o kamennou zem, aby vzápětí vypálila kupředu s dalším zavalitým riffem. A tohle album má v ruce ještě jeden trumf. Nejen že napodobuje dobové kompozice a feeling. Ono fakt zní, jako by vypadlo z kadeřavé řitě osmdesátek. Tučnému, masitému zvuku přísně diktují tlustoprdelná Nickova bicí, která neustále duní i zvoní. V perfektně čitelném mixu má každý instrument svoje pevné místo, snad jen vokál se drží až překvapivě vzadu. O to lépe vynikne „vinylová“ dynamika (11 je hezky zelené číslo), z níž těží i basa – chvíli jen tvrdí muziku, aby vzápětí vystoupila do třaskavé ofenzivy. Prostě žádný nesmyslně komprimovaný armabeton, ale hezky nadýchané zvukové lůžko, do kterého je radost se svalit.
Říkat o STÄLKER, že hrají na jistotu, je jako říkat o Mírovi Roznerovi, že není zrovna brilantní rétor. „Shadow of the Sword“ je svatý grál zpátečnictví, džihád proti jakékoliv progresi. „Shadow of the Sword“ kvapí dopředu s vehemencí výstavního metalového pudla, nezabrušuje do žádných experimentů a světe div se, necelých čtyřicet minut nepřipustí žádnou nudu, jen lehké náznaky stereotypu. Můžu snad jenom s lítostí konstatovat, že debut již bohužel neaktivních RAZORWYRE „Another Dimension“ byl ještě o něco chytlavější a vymazlenější záležitostí, ale to je spíš drobný povzdech stranou.
Ptáte se, proč něco jäko STÄLKER v roce 2017 poslouchät? Nä to mám jedinou odpověď: páč je to METÄL, VOLE!
1. Total Annihilation
2. The Mutilator
3. Path of Destruction
4. Shadow of the Sword
5. Satanic Panic
6. Shocked to Death
7. Demon Dawn
8. Master of Mayhem
9. Evil Dead (Death cover)
10. Steel God
Diskografie
Shadow of the Sword (2017)
DALŠÍ INFORMACE
Vydáno: 2017 Vydavatel: Napalm Records Stopáž: 38:26
To dojení vyschlého writer’s roomu je do nebe volající. Nových nápadů je pomálu, zato jsou rozmazané na dvojnásobek. Nekonečné plebiscity jsou ubíjející, nové hry vizuálně průměrné a když se to rozjede, přijde očekávatelný cliffhanger. Opouštím hru!
Tahle americká parta zní úplně jako revival starých JUDAS PRIEST, i ten vokál jako by patřil samotnému Halfordovi. Je to taková zasmrádlá mršina, ale překvapivě mě celkem bavilo si to poslechnout. Jestli do toho půjdu podruhé ale fakt nevím, spíše ne.
STEVEN WILSON - Presents Intrigue: Progressive Sounds In UK Alternative Music 1979-89
4 disky. 58 skladieb. 75-stranový booklet. Len CD a LP, žiaden streaming. Steven Wilson sa vybral zboriť mýtus, že 80’s boli umeleckou pustinou: Od THE CURE a JOY DIVISION po zabudnuté britské spolky, funguje to na ploche vyše 5 hodín. Povinné počúvanie!
Dobre to robí táto švédska superskupina. Melodický death metal vo veľmi prístupnej, niekto by zbytočne hanlivo povedal kolovrátkovej, forme. Na druhom albume v ešte zrelšej a lepšej podobe. Teším sa na ich tohtoročné koncerty!
Daniel Cavanagh asi chtěl stvořit Anathemovské album, ale utopil se v klišé. Příjemně to odsýpá a zvuk i provedení se dají těžko kritizovat, ale je to tak nepůvodní a otřepané, že to úplně kazí emoce, které by jinak určitě fungovaly. Sem se vracet nebudu.
Rumunský doom metal s hlasem tak hlubokým, že i basa je proti němu mandolína. O to výraznější je, když mu do duetu hraje flétna. Jde ovšem o kvalitní nahrávku, kapelník svého času bubnoval u SHAPE OF DESPAIR a lecčemu se tam přiučil.
Hezky uchopil Mark Tremonti nové album. Často jako by dominantně riffující kytara sváděla souboj s jeho přesvědčivým vokálem. Důrazné a současně melodické album, které je možno definovat jednoduchým konstatováním - moderní a přesto klasický heavy metal.